Eilen pääsin uuden opettajani tunnille. Arvasin, että hän kiinnittää huomiota hieman eri asioihin kuin varsinainen opettajani ja sehän on hyvä asia. Soitimme Bachin Minuet 1 ja 2, joista jälkimmäisessä keskityimme soittamisen oikeaan rytmitykseen sekä trioleihin. Triolissa pyritään jakamaan kolme nuottia samalla iskulle. Kokonaisuus tulee siis soittaa hyvällä rytmillä ja siirtyä siitä suoraan eteenpäin. Olen jäänyt liian pitkäksi aikaa triolin viimeiselle nuotille. Tämä johtuu osittain siitä, että soittaessa ehtii miettiä kaikenlaista. Usein viimeisellä nuotilla ehdin jo miettiä, että vau, se onnistui! ...sitten ollaankin jo rytmilllisesti myöhässä. Hioimme myös 2. osan kohtaa, jossa soitin rytmillisesti väärin. Vasta tänään kotona soittaessani tajusin, kuinka kohta tulisi rytmittää, ahaa-elämys!
Koska aiempaa varsinaista musikaalista taustaa minulla ei ole, pidin siitä, että keskityimme myös nuottien lukemiseen ja tarkkaan soittamiseen. Itse aika pedanttina ihmisenä arvostan sitä, että asiat tehdään niin kuin kuuluu ja haluan oppia tulkitsemaan musiikkia oikealla tavalla. Ennen hieman epäselvä "trioli" sai nyt selvyyden, ymmärrän paremmin säveltäjän kirjoitusta. Se on tavallaan kuin lukemaan oppimista uusilla aakkosilla, muutamat ääkköset vielä hakusessa. :)
Mainitsin aiemmin, kuinka venytys 1. asemasta ½ askelmaa ylemmäs D-kielellä (G:stä gis:n) tuotti ongelmia pikkurillin kanssa. Sain myös tähän hyvän vinkin; sen sijaan, että yrität vain venyttää (epätoivoisesti) pikkurilliä alaspäin, myötää samalla etusormella sekä peukalolla alaspäin. Näin pikkurillin siirtyminen alaspäin helpottuu huomattavasti. Tämä myötäävä liike tietysti edellyttää rentoa peukaloa...
Sello soittimena auttaa soittajaansa tunnistamaan, onko soitto puhdasta. Voit tarkistaa sellolta, onko nuottisi kohdallaan: jos nuotti on puhdas, sello resonoi ja soi kauniisti. Muussa tapauksessa ääni on tunkkainen ja resonointia ei synny. Sello myös vahvistaa itse itseään; soittaessa puhtaasti esimerkiksi G-kieleltä C:tä, alkaa viereinen vapaa C-kieli värähdellä mukana vahvistaen ääntä. "Puhtaan soiton" voi siis paitsi kuulla myös konkreettisesti tuntea soittaessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti