Usealta sävellykseltä puuttui varsinainen teosnimike ja ohjelmistossa käytettiin Sibelius-tutkija ja pianisti Folke Gräsbeckin teoksille antamia työnimiä. Se, että Pauli sekä Anton kertoivat jokaisesta sävellyksestä taustaa ja syntyhistoriaa, avasi teoksia vielä entisestään. Aivan mahtavaa musiikkia, jota toivon voivani joskus harjoitella ja soittaa.
Ohessa Jan-Erik Gustafssonin (sello) ja Graham Jacksonin (piano) esittämänä eilen kuultu Malinconia op 20 (1900), jonka Sibelius sävelsi nopeasti päivässä, erään huhun mukaan jopa 3 tunnissa (!) rakkaan lapsensa menehtymisen vuoksi. Kun juttelin pianisti Pauli Jämsän kanssa konsertin jälkeen, totesi hän, että tuo teos (alkuperäiseltä nimeltään Fantasia) ei olisi näin vaikuttava, jos Sibelius olisi työstänyt sitä viikkoja, kuukausia. Se on yksinkertaisesti tunnekuohu, kaikki ne tunnetilat, joita Sibelius isänä koki tuon traagisen tapahtuman jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti